A sceptic´s way

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Recent criticism of Gierow’s traditional form choice of themes raises pertinent esthetic issues. The relevance and resonance of outwardly conventional, broadly humanistic writing in a time when political engagement and formal experimentation are the norm are not easily determined. Gierow, who composes his poems according to his own sense of melody, might well answer, ”I go my way, my own way, my own.

Comer, Ga.

 

  1. Personal interview with Karl Ragnar Gierow, 10 October 1980.
  2. Information concerning Swedish radio and Gierow’s contribution to it is taken from Gunnar Hallingberg, Radioteater i 40 år: Den svenska repertoaren belyst, Stockholm, Sveriges Radio, 1965, and Radiodramat: Svensk hörspelsdiktning—bakgrund, utveckling och formvärld, Stockholm, Sveriges Radio, 1967.
  3. Personal interview with Gierow.
  4. Karl Ragnar Gierow’s works were published by Norstedts in Stockholm. Translations are my own.
  5. See Bengt Landgren, Hjalmar Gullberg och beredskapslitteraturen: Studier i svensk dikt och politisk debatt 1933-1942, Stockholm, Almqvist & Wiksell, 1975.
  6. Carl Fehrman, ”De fyra ryttarna: Apokalyptiska motiv i svensk 30- och 40-talsdikt,” in his Poesi och parodi, Stockholm, Norstedts, p. 269.
  7. Jöran Mjöberg, Dikt och diktatur, Stockholm, Natur & Kultur, 1944, p. 20.
  8. Gunnar Brandell and Jan Stenkvist. Från första världskriget till 1950, vol.2 of Svensk litteratur 1870-1970, Stockholm, Aldus, 1975, p. 291.
  9. Ingvar Holm, ed., ”Karl Ragnar Gierow—Åke Janzon: Intervju,” in Vänkritik: 22 samtal om dikt tillägnade Olle Holmberg, Stockholm, Bonniers, 1959, pp. 205-209.
  10. Sven Stolpe, ”Karl Ragnar Gierow,” in his Svenska humanister, Stockholm, Bokvännerna, 1962, p. 61.
  11. Jarl W. Donner, ”Uppbrott från Dramaten—Intervju med Karl Ragnar Gierow,” Sydsvenska Dagbladet Snällposten, 16 June 1963, p. 6.

 

föregående sida

« Index