Om Nathan Söderblom sida 2
Effekten var stark. Att den också var varaktig framgår av att den alltjämt står så tydlig i minnet. Det fanns inte så litet av skådespeleri i detta – av skådespelarkonsten hos en det sceniska uttryckets mästare, den som söker en känslas sannaste form, den för vilken åtbörd och innebörd är en organisk enhet.
Termen ”uttryckets mästare” använde ju Nathan Söderblom själv. Han talade om de tre slagen av mänsklig storhet – om uttryckets mästare, handlingens mästare och levandets mästare. Mästarnamnet i den första kategorien var förbehållet de skapande konstnärerna. Handlingens mästare var de, vilkas gärning leder historiens gång. Men medan det i båda dessa fall var frågan om de få och utvalda, står mänsklig storhet av det tredje slaget öppen för oss alla. En levandets mästare, en livskonstnär, kan varje människa bli, på sin plats i tillvaron. Ty vad det här gäller är den utveckling av den egna personligheten, som mognar inifrån.
Nathan Söderblom säger kanske ingenstans rent ut vilken art av storhet han ansåg värdefullast för mänskligheten och för människan själv. De var för honom alla omistliga. Men i själ och hjärta satte han levandets mästare högst. Det blir, när det kommer till kritan, efter den tredje kategoriens måttstock som han mäter de båda andra.
Det kommer frapperande klart fram i det föredrag på universitetets lärosal X för litet över sextio år sen, där han utvecklar sitt tema om den mänskliga storhetens tre arter. Alla här känner väl till det; det är det som heter En Kristusbild. När han där sammanförde de Kristusbilder han funnit hos tre uttryckets mästare, kan det inte råda någon tvekan om vilken som angick honom starkast. De tre mästarna var Goethe, Tolstoj och Oscar Wilde. Och hans huvudperson var Oscar Wilde. Vad var det han fann hos denne och saknade hos de båda andra? Vad var det han fann hos dessa och hellre hade saknat? Eller med andra ord: vad var det för en egenskap hos Nathan Söderblom själv som gjorde att Oscar Wildes förkunnelse grep honom djupare än Tolstojs och Goethes?
« Index